WANITA KIRIMAN TUHAN

WANITA KIRIMAN TUHAN

Assalamualaikum.

....

Bismillahirrahmanirrahim.

Mengenang manusia pertama.

Nabi Adam As.. Dengan Siti Hawa.

Aku merenung diriku.

Sebagai cucunya.

....

Dialah manusia ciptaan Allah Swt yg pertama.

Dialah jugak yg Allah Swt tempat kan di dalam syurga.

Namun kenapa Siti Hawa diciptakan?

"Ketika Nabi Adam as. telah diciptakan Allah SWT, ia melihat ke atas dan ke bawah, maka baginda tidak melihat seorang pun dari jenisnya untuk dijadikan sahabat di dalam kesunyian. Seperti diungkapkan bahawa burung terbang bersama jenisnya maka ia pun merasa sunyi dan rindu kepada jenisnya"

Lalu Allah cipta kan Siti Hawa dari tulang rusuk kirinya.

Maka Allah letakkan perasan Cinta, Kerinduan dan Kasih Sayang di antara mereka berdua.

......

Begitu lah kisah Manusia pertama yg Allah ciptakan Nabi kita Adam As dengan Siti Hawa.

Allah menjadikan mereka penuh rasa Kerinduan. Senang antara satu sama lain.

Diletakkan pada mereka berdua. Rasa kerinduan, kecintaan dan kasih sayang.

Dan Inilah jgk rasa yg diberikan juga kepada kita cucu cicit keturunannya.

....

Wahai Allah.. Aku memandang diriku..

Adakah aku juga seperti Nabi Adam As?

Adakah aku juga merasa sepi di dunia?

Perasaan membutuhkan seorang teman?

Perasaan ingin meluah kan perasaan?

Perasaan kasih dan sayang yg ingin aku curahkan?

.......

Jika Nabi Adam As juga merasa kesunyian. Sedangkan dirinya telah berada di syurga.

Bagaimana kah aku insan biasa yg sedang berada di dunia?

Bagaimana kah aku ingin menghalang fitrah sanubari yg Allah letak kan di dalam hatiku ini?

Ya Allah.

Aku hanya seorang manusia biasa.

Yang punya hati dan perasaan.

Punya rasa sepi dan ke seorangan.

.....

Ya Allah.

Jika Nabi Adam As tercari peneman setia untuknya di syurga.

Bagaimana aku hamba Mu yg sedang di dunia?

Ya Allah.

Manusia melihat ku tertawa. Melihat ku riang gembira.

Sedang di pekat malam kau menyaksikan HambaMu keseorangan.

...

Ya Allah bagaimana aku mau menghalang fitrah sanubari yg kau letak kan di hati.

Sedangkan memang kau ciptakan manusia itu berpasangan.

....

Ya Allah. Kau Maha Mengetahui hatiku.

Rintihan HambaMu di malam yg pekat.

Saat HambaMu mengemis esak pemberian dariMu Tuhan.

...

Ya Allah.

Aku belum tau siapa WANITA KIRIMAN TUHAN itu.

Namun jika sudah kau ciptakan untukku.

...

Jadikan dia seorang pendamping setiaku

Jadikan dia permaisuri hidupku.

Jadikan dia kebahagian dan kesenangan hatiku.

..

Ya Allah.

Jadikan dia insan yg melengkapi hidupku

Jadikan dia suri yg menemani hidupku

Jadikan dia cahaya kepada gelap hidupku.

....

Ya Allah.

Jadikan dia penyejuk mata bila ku memandang

Jadikan dia ibu yg baik untuk zuriat keturunan ku.

Jadikan dia isteri ladang pahala untukku.

...

Ya Allah. Aku sabar. Dengan penantian yg indah.

Kerana WANITA KIRIMAN TUHAN itu.

Aku belum mengetahui dirinya.

...

Ya Allah.

Kau jaga WANITA KIRIMAN TUHAN itu.

Walau dimana dia sedang berada.

Sayang lah dia seperti mana aku mengasihinya.

Peluklah dia sebelum aku bisa memeluknya..

...

Ya Allah.

Moga kau anugerah kan aku.

Dengan WANITA KIRIMAN TUHAN itu.

Di saat aku paling memerlukan.

...

Agar air mata ini berhenti dari kebasahan

Agar kesunyian ini bisa aku lempiaskan.

Agar kekosongan ini bisa aku isikan.

...

Bilamana saat WANITA KIRIMAN TUHAN itu.

Kau hadir kan dalam hidupku.

InsyaAllah..

...

Warkah Hanya penulisan.

Tiada tujuan penghayatan.

Hanya sekadar coretan.

....

Assalamualaikum wbt.

Aizuddin Khairudin

0 comments: